maandag 4 januari 2021

Waarom drink ik eigenlijk?

Het nieuwe jaar is 3 dagen oud en hoe gaat het met de goede voornemens?

Eind december heb ik mij ingeschreven als deelnemer aan IkPas. Dit houdt in dat ik in Januari de alcohol laat staan: 30 dagen alcoholvrij. Dit heb ik 2 jaar geleden ook gedaan en dat is me toen wel goed bevallen. Toch ben ik weer in oude patronen vervallen.

Daar kan je natuurlijk allerlei theorieën op loslaten, maar hoe is het voor mij? Wat is voor mij de reden om me nu weer in te schrijven?

Degene die mijn blog vaker lezen, weten inmiddels dat er heel wat los gekomen is, afgelopen jaar. Het is een emotionele rollercoaster en in heftige emoties is het lekker om een wijntje te drinken. Dat biedt mij troost en geeft een soort van rust. Maar als ik dan een wijntje drink wil ik er ook wat lekkers bij. Een stokbroodje met een stukje brie, een salade en wat olijfjes....heerlijk! Of ik nou alleen ben of samen met iemand zit, dat maakt niet uit. Ik deed dat ook echt niet elke avond hoor, zo erg was het niet.

Maar dan komt de volgende ochtend. Echt lekker slapen deed ik niet als ik had gedronken. Dan voelde ik mijn hart kloppen en werd ik vaker wakker. Onrustige nachten, terwijl ik mijn rust juist zo nodig had! Ook als ik dan in de spiegel keek werd ik niet blij van mezelf. Een paar kilootjes teveel en niet echt fit en levenslustig.

Conclusie: genoeg redenen om het eens anders aan te gaan pakken en dan is de overgang naar een nieuw jaar een mooi moment om dat te doen!


Ik wil graag goed voor mijn lijf zorgen en hoe wil ik dat gaan doen:

  • geen alcohol meer
  • elke dag minimaal een half uurtje lopen in de buitenlucht
  • toastjes, chippies beperken tot het weekend
  • gezond koken en het gebruik van zakjes en pakjes minimaliseren
  • op tijd naar bed
Als mijn lijf gezond en fit is, dan kan ik ook verder in mijn transitie. Het komende jaar wil ik verder in mijn zoektocht naar mijn echte ik en dat vraagt energie. Dan is een gezond lijf en een helder hoofd broodnodig. 

En waarom deel ik dit nou allemaal:

  • door het op te schrijven wordt het concreet en is het niet alleen iets wat in mijn hoofd zit 
  • door het te delen raak ik iets aan bij andere mensen wat hen weer kan helpen
  • doordat anderen het lezen reageren ze op mij vanuit hun ervaring
  • door de reacties voel ik mij gesteund en niet alleen
Dus hup, bed uit en na het ontbijt de wandelschoenen aan en eruit!



Een nieuwe fase

Als ik 's morgens beneden kom is een van de eerste dingen die ik doe mijn kalender verzetten naar de juiste dag. Ik heb er een waarbij j...