zondag 24 januari 2021

Anam Cara-zielevriend

Vanmorgen heb ik gekeken naar De Verwondering. Een programma waarin Annemiek Schrijver in gesprek gaat met iemand over het leven. Vanmorgen was dat Jan Kortie.  Hij is stembevrijder.

De inspiratietekst die hij inbracht raakte mij zeer. Het komt uit het boek 'Anam Cara' van John O'Donohue:

"Natuurlijk zijn is heilig, maar het is erg moeilijk om natuurlijk te zijn.

Natuurlijk zijn is thuis zijn in uw eigen natuur.

Als u buiten uzelf bent, altijd verder dan uzelf reikt, durft u niet te luisteren naar de roepstem van uw eigen mysterie.

Als u de integriteit van uw eigen innerlijke eenzaamheid erkent en u overgeeft aan haar mysterie zullen uw relaties met anderen worden gekenmerkt door een nieuwe warmte, avontuurlijkheid en verwondering."

Ik heb het wel een paar keer door moeten lezen voordat ik de boodschap begreep. Als je echt in contact durft te komen met jezelf, je los worstelt van alle regels, overtuigingen en oude patronen ontstaat er iets prachtigs: Verbinding. Verbinding met je diepste zelf en dan ook verbinding met de ander: Anam Cara, zielevriend of verwante ziel.

In zijn werk als stembevrijder is dat ook wat hij doet. Kom echt in contact met jezelf en zing van binnen naar buiten. Laat jezelf zien, dan ben je in harmonie met de natuur, met het leven. De natuur staat niet naast ons maar wij zijn onderdeel van de natuur. Dan tril je als een snaar mee in het grote geheel, een prachtige metafoor.

Gisteren heb ik heerlijk gezongen met het Samen online Zingen met Bert. Ook hij benoemt het. Zing vanuit je buik, laat het los, het is mooi zoals je bent en durf dat te laten zien. En dan voel ik zelf nog blokkades, dat ik de energie nog niet echt vrij laat stromen. Maar ik ben onderweg en blijf stappen zetten. Hoe klein ook, elke stap is er een. Op weg naar vrijheid. Op weg naar Anam Cara.

Hierbij de link om het programma terug te kunnen kijken:

https://www.npostart.nl/de-verwondering/24-01-2021/KN_1725064




 

Een nieuwe fase

Als ik 's morgens beneden kom is een van de eerste dingen die ik doe mijn kalender verzetten naar de juiste dag. Ik heb er een waarbij j...